هم اندیشی زبان و ادبیات پارسی
هم اندیشی ادبیات فارسی(رضا رشیدی)
نگارش در تاريخ دو شنبه 29 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

الف) زبان شناسی 4نمره

1-    تفاوت های  میان گفتار و نوشتار را بنویسد.(دو مورد)1

 

2-    تمایز زبان و گفتار را با جدول ضرب و عمل ضرب مقایسه کنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 29 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

الف) زبان شناسی 4نمره

1-     چرا توليد واحد هاي زباني زير غير ممكن است؟1                

الف)کیفم با دلخوری مدادم را تراشید

ب) تو تو را در آیینه دیدی.

2-  قواعدی خاص که به ما کمک می کند تا هر جمله را در جای خود به کار بریم ..............................................نامیده می شود.5/


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

زبان شناسی ( 4 نمره )

1- الگوی هجایی کدام کلمه ی زیر با کلمات دیگر فرق می کند ؟ (25/)

 الف ) آب               ب ) مار                 پ ) ما             ت ) دود   

2-کدام کلمه ی زیر طبق الگوی هجایی « صامت + مصوت + صامت + صامت » ساخته شده است ؟ (5/)

              الف ) پدر                    ب ) ماهی                پ ) گرم                     ت ) چون

3- در تولید هر یک از واحد های زبانی زیر کدام قاعده ی ترکیب رعایت نشده است ؟ (75/)

       الف ) چوپانان آسمان آبی را نشاندند .        ب ) شچم         پ )  امیر کبیر دبیرستان

4-کدام کلمه ی ز یر نمی تواند صورت پایه قرار گیرد ؟ (25/)

              الف ) مداد      ب ) رفتیم         پ ) مـَرد                 ت ) جامعه

 5- در واژگان ذهنی ، برای هر واژه  سه نوع اطلاع وجود دارد ، دو مورد آن را بنویسید .(5/)

6- از کدام بخش زیر به عنوان اصول فرهنگ نویسی یاد می کنند ؟ (25/)

            الف ) سطح واژگان شناسی                   ب ) سطح واژگان نگاری

7_.زبان متشکّل از سه بخش نظام آوایی ، .............................. و نظام معنایی است . (5/)

8-.یک مثال برای رعایت نشدن قاعده ی نحوی بنویسید . (5/)

  9- ا لگوی هجایی کلمه ی « ابر » را بنویسید .  (5/)

0نگارش ( 5 نمره )

 1- هر نمایش نامه از دو بخش عمده تشکیل می شود (5/) : 1 - .................... 2 - .....................  

    2-  انواع حرکت را در نمایش نامه نام ببرید (5/)

    3-فیلم نامه چیست ؟ (5/)

    4- نما یا پلان به چه می گویند ؟ (5/) 

    5- به توقّف دوربین از یک نما به نمای دیگر ، ................... گفته می شود .(25/)

      6-  نویسنده در نوشته های ادبی چه نقش هایی را برعهده دارد (75/)

7-  جمله ی « خورشید طلوع کرد . » را به دو شکل دیگر ادبی بنویسید .(5/)

  8-  مهم ترین چیزی که نوشته ی ما را از صداقت و صمیمیت دور می کند ، چیست ؟ (5/)

  9- آرایه ادبی بکار رفته در متن زیر را بنویسید (5/)         بغض آسمان ترکید وچنان می گریست  که سیل جاری شد .

10- درباره ی یکی از موارد زیر با استفاده از آرایه های ادبی مثل تشبیه و استعاره و ... دو سطر بنویسید . (5/)

                  الف ) بهار                       ب ) دنیا               پ ) باران                 ت ) زندگی

املا و بیاموزیم ( 3 نمره )

 1- درجملات زیر کدام یک از کلمات داخل پرانتز درست است ؟ (75/)

                 الف) انجام برخی کارها برای  ( صواب / ثواب ) آخرت است .

                   ب ) ما باید از رنج و ( اَلَم / عـَلـَم ) دوستانمان بکاهیم .

             ث ) مدیر مدرسه ما را برای امتحانات ( توجیه / توجیح ) کرد .

 2-  در کدام جمله ی زیر می توان از قید تأکید « بی شک » استفاده کرد ؟(25/)

             الف ) باران از ابر می بارد .                            ب ) مطالعه ی زیاد رمز مؤفقیّت است .

  3- نشانه ی « ان » در هر یک از کلمات زیر نشانه ی چیست ؟  (5/)       بهاران                                              کوهان

4- واج های میانجی کلمات زیر را مشخّص کنید (5/).         پلّکان                              هفتگی

 5- .شکل صحیح کلمات نادرست زیر را بنویسید . (1)                      منازعت و مکاوهت

             شاهد قضبان                           تلقین آطفی                       خطا و ذلّت 

دستور ( 8 نمره )

 1- هسته گروه اسمی را مشخص کنید ؟ و واجهای آن را بنویسید (5/)  چهار گارگر ساده .

2- بزرگ ترین واحد زبانی....................و کوچک ترین واحد زبانی .....................است (5/)

 3- تعداد تکواژ های کلمه (( دانش آموز )) را مشخص کنید (75/)

 4-  با توجه به نهاد جمله ها ، فعل مناسب بیاورید (5/)

               الف _ کتاب ها از دستم ..................        پیامبر اسلام (ص) از مسجد ................

  5- گونه ی مؤدّبانه ی « خوردن » درباره ی مخاطب چیست ؟ (25/)

  6-  با توجه جمله (( زینب از گربه ترسید )) به سوالات پاسخ دهید (75/)

           الف : نوع فعل را مشخص کنید  ب: فعل را با (( ان )) گذرا کنید     ج: چه تغییری در جمله ایجاد می شود                  

  7- فعل جمله ها را از لحاظ ساختمان بررسی کنید (5/)

               الف: آفتاب از طرف مشرق برآمد                     ب: سهراب از احمد پول قرض گرفت

 8-  نمودار جمله ها را رسم کنید ؟ و بنویسید جمله ها چند جزئی هستند (1)

                  الف : هوای شهر ما تمیز و صاف است .

                 ب: مردم  حافظ را رند می خوانند

  9- نمودار جمله ی استثنائی « عشق یعنی لحظه های بی قراری »  را رسم کنید .  (5/)    

  10-کدام جمله  ها شاخص دارند آنها را مشخص کنید  ؟     (5/)         

      الف : محمّد ، عموی حسن را دیدم .   ب : محمّد ، عمو حسن را دید .  ج: سرکار ، ظهرابی از مدرسه رفتند

 11- ممیّز گروه اسمی « این دو جلد کتاب داستان خواندنی » کدام است ؟ (25/)

   12- صفتِ صفت و مضافٌ الیهِ مضافٌ الیه را در گروه های اسمی زیر با رسم نمودار نشان دهید . (5/)

                    الف ) رنگ سبز یشمی                   ب ) کیف پسر همسایه

   13- در جمله ی زیر متمّم اسم و بدل را نشان دهید.  (5/)

    ابوعلی سینا ، دانشمند بزرگ ایرانی ، علاقه ی زیادی به مطالعه داشت .

  14 - ساختمان کلمات زیر چگونه است ؟ (75/) ( ساده ، مشتق و ... )    دیوار       چهلچراغ           ناجوانمرد

   15- کد دام کلمه ی زیر در فرمول « اسم + وند + اسم » است ؟ (25/)

               گوشمالی        دروغ گو                         دوران                    قدم به قدم

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

نمونه سوال  ادبیات فارسی (3) انسانی دیماه

معنی کنید  (7نمره)

1-     خداوندی که در ذاتش علل نیست (25/)

2-     شبی برنشست و از فلک بر گذشت   به تمکین و جاه از ملک برگذشت (5/)

3-     کمندی به فتراک زین بر ببست   برآن باره پیل پیکر نشست (5/)

4-      چو شیران جنگی بر آشوفتند    پراز خشم اندام ها کوفتند (5/)

5-     گلیم باز افکند و رزمه ها در آن پیچید (25/)

6-     برافروز که مرا در دکان مهمی هست (5/)


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

زبان شناسی ( 4 نمره )

الگوی هجایی واژه ی « رؤیت » را بنویسید .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

رباعي: شعري است داراي چهار مصراع هم وزن كه رعايت نمودن قافيه در مصراع هاي اوّل ، دوم و چهارم الزامي است ولي در مصراع سوم اختياري است . يعني مصراع سوم مي تواند با مصراع هاي ديگر هم قافيه باشد يا نباشد .                                                 

 نمودار رباعي:                             ..............*           .............*

                                           .............+               .............*

مشخصات رباعي :

1- رباعي بر وزن لاحول ولا قوه الا با الله مي باشد .

2- درون مايه و محتواي رباعي عارفانه ، عاشقانه و يا فلسفي است .

3- مناسب ترين قالب براي ثبت لحظه هاي كوتاه شاعرانه است .

رباعي سرايان مشهور عبارتنداز : خيام ، مولوي ، عطّار ، بيدل دهلوي و خواجوي كرماني .

دوبيتي : دو بيت هم وزن است كه از نظر شكل قافيه همانند رباعي است .

   نمودار دوبيتي :                       .................*        ....................*

                                           ..................         ....................*

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

مثنوي : شعري است بر يك وزن با بيت هاي مصرع ، كه هر بيت قافيه اي جداگانه دارد . و چون هر بيت داراي دو قافيه است آن را مثنوي ( مزدوج يا دوتايي) ناميده اند .  

   نمودار مثنوي :                    .................*        ....................*                              

                                        .................+        ....................+

                                         ................. ×       ...................×

مشخصات مثنوي :

1- تعداد ابيات مثنوي حداقل دو بيت است و حداكثر براي آن وجود ندارد .

2- مثنوي مناسب ترين قالب براي بيـان داستان ها ومطالب طولاني از جمله تواريخ و قصص است .

3- موضوع و درون مايه مثنوي حماسي ، تاريخي ، اخلاقي ، تعليمي ، عاشقانه ، بزمي و عارفانه است .

مشهورترين مثنوي سرايان عبارتنداز : فردوسي ، نظامي ، اسدي توسي ، مولوي ، عطّار ، سعدي ، سنايي ، جامي ، پروين اعتصامي و شهريار .

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

قطعه : شعري است متشكل از چند بيت هم وزن كه فقط مصراع هاي دوم آن هم قافيه باشد .

نمودار قطعه:                                                .................        .................*

                                                            ..................         ................*

                                                            .................          ...............*

مشخصات قطعه :

1- حداقل قطعه دو بيت و حداكثر آن معمولاً بيست بيت مي باشد . ( گاهي قطعه هاي چهل و پنجاه بيتي هم يافت مي شود . )

2- موضوع و درون مايه قطعه معمولاً مسايل اخلاقي ، اجتماعي ، تعليمي ، حكايت ، حكمت ، مدح ، وصف ، هجو و ... مي باشد .

3- قطعه قصيده اي است بدون مطلع مصراع . ( در واقع تفاوت قطعه و قصيده در همين ويژگي است . )

4- تعداد قافيه با ابيات برابر است .

5- قطعه وحدت موضوع دارد يعني از اول تا آخر ابيات ، درباره ي يك موضوع خاص است .

6- قطعه از آغاز شعر فارسي ( قرن سوم ) با ظهور رودكي پديد آمده و تا روزگار ما ادامه دارد .

مشهورترين قطعه سرايان عبارتند از : انوري ، ابن يمين ، و پروين اعتصامي

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

م

 

شخصات غزل :

 

1- تعداد ابيات غزل حداقل پنج بيت و حداكثر دوازده بيت است . ( گاهي غزل ها بيش از پانزده بيت هم يافت مي شود . )

2- درون مايه و محتواي غزل بيان عواطف و احساسات ، عشق و عرفان و گاهي هم مضمون اجتماعي مي باشد .

3- بيت اوّل غزل را مطلع بيت آخر آن را مقطع گويند . ( كه هر كدام اگر به خوبي مطرح شوند حسن مطلع و حسن مقطع نام مي گيرند . )

4- در غزل تنوع مطالب ممكن است . ( يعني موضوع هر بيت مي تواند با ابيات ديگر فرق داشته باشد.)

5- غزل از قرن ششم به وجود آمده است . ( در واقع همان تغزل قصيده است ) از آغاز پيدايش ، عاشقانه و با ظهور سنايي عارفانه مي شود . ) 

6- با ظهور انقلاب مشروطه ، غزل مضمون اجتماعي نيز به خود مي گيرد .

 

 

  نكته : غزل عاشقانه را سعدي و غزل عارفانه را مولوي به اوج خود رساندند حافظ كه سر آمد غزل سرايان شعر فارسي است ، شيوه ي عاشقانه – عارفانه را به كمال رساند .

 

مشهورترين غزل سرايان عبارتنداز : حافظ ، سعدي ، مولوي ، صائب تبريزي ، عراقي ، فرخي يزدي ، رهي معيري ، شهريار و ...

فرق غزل و قصيده :  1- از نظر تعداد ابيات     2- درون مايه و محتواي               3-  وحدت موضوع

 

 

نكته : اگر شاعر بيت نخست مطلع غزل و قصيده خود را زيبا و دلپسند بياورد ، از آن به حسن مطلع تعبيـر مي شود به طوري كه شنونـده براي شنيدن باقي سخـن تشـويق گردد .

 

نكته : اگر شاعر بيت آخر شعرش را ( معمولاً قصيده يا غزل ) به نحوي شيوا و دلنشين بياورد كه به عنوان حسن ختام در روح شنونده و خواننده اثر نيك و خوش باقي بگذارد ، از آن به حسن مقطع تعبير مي شود .

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

 

 

تعريف قالب : قالب شكلي است كه قافيه ، به شعر مي بخشد و تفاوت قالب ها با يكديگر بسته به چگونگي قرار گرفتن قافيه آنهاست . ( در واقع نحوه بكارگيري قافيه تعيين كننده قالب شعر است ).

 

 

قالب هاي شعر فارسي عبارتنداز : قصیده، غزل ، قطعه ، مثنوي ، رباعي ، دوبيتي، چهار پاره ، ترجيع بند ، تركيب بند ، مسمّط ، مستزاد ، شعر فرد ( تك بيت ) و شعر نيمايي .

قصيده :   شعري است بر يك وزن و و يك قافيه كه مصراع اوّل بيت نخست ، با همه ي مصراع هاي دوم ابيات ديگر هم قافيه باشد .

نمونه قصيده  : 

       دلا تا كي در اين دنيا فريب اين و آن بيني*  /    يكي زين چاه ظلماني برون شو تا جهان بيني*

       جهاني كاندرو هردل كه يابي ، پادشا يابي    /    جهاني كاندرو هرجان كه بيني شادمان بيني*

       نه بر اوج هوا او را عقابي دل شكر يابي         /    نه اندر قعر بحر او را نهنگي جان ستان بيني *

 

 

 1- تعداد ابيات آن از پانزده بيت بيشتر است .

 2- درون مايه و محتواي آن موضوعاتي چون مدح ، حكمت ، عرفان ، وصف ، پند و اندرز ، جشن ، شكر،شکایت و مسائل اجتماعی است.          

  3- بيت اوّل قصيده را كه مصرع است « مطلع »و به بيت آخر آن « مقطع » مي گويند .

  4- قصيده اوّلين قالب شعر فارسي است كه به تقليد از شعر عربي از نيمه ي قرن سوم پديد آمد .

  5- داشتن وحدت موضوع ( يعني ابيات قصيده بايد مربوط به يك مفهوم و موضوع باشد . )

 

 

1- تغزل يا تشبيب : برخي قصايد به ويژه قصايدي كه در مدح كسـي سروده مي شـود داراي مقـدمـه است . اين مقدمه معمولاً با مضامين چون عشق ، جواني و توصيف طبيعت آغاز مي شود كه به آن تغزل يا تشبيب مي گويند . ( برخي قصيده ها تغزل ندارد كه به آن ها محدود يا مقتضب گويند . )

2- تخلص : بيت يا ابياتي كه رابط ميان تغزل و تنه اصلي قصيده مي باشد ، كه در واقع موضوع اصلي قصيده از همان جا شروع مي شود .

 

 

3- تنه اصلي : بخشي از قصيده كه مقصود اصلي شاعر در آن بيان مي شود . با محتواي چون مدح ، رثا ، پند و اندرز ، عرفان و حكمت و ...

4- شريطه و دعا : دعايي است كه شاعر براي جاودانگي ممدوح خود در پايان قصيده ، به صورت جملات شرطي بيان مي كند . ( يعني شاعر دعاي خود را به شرط بر آورده شـدن خواسته هايش بيان مي كند . )

 قصيده سرايان مشهور عبارتنداز : انوري ، خاقاني ، ناصر خسرو ، سعـدي ، فرخي سيستاني ، رودكي ، منوچهري ، مسعود سعد سلمان ، ملك الشعرا بهار ، دكتر مهدي حميدي ، مهرداد اوستا ، امير فيروز كوهي و ... .

غزل :  شعري است بر يك وزن ويك قافيه به طوري كه مصراع اول بيت نخست ، با همه ي مصراع هاي دوم ابيات ديگر هم قافيه باشد .                             

 

 

 

 

             زآن يار دلنوازم شكري است با شكايت *          گر نكته دان عشقي بشنو تو اين حكايت *

           بي مزد بود ومنت هر خدمتي كه كردم               يارب مباد كس را مخدوم بي عنايت  *   

           رندان تشنه لب را آبي نمي دهد كس               گويا ولي شناسان رفتند از اين ولايت *   

 

نمودار غزل : 

تذكر : نحوه ي تكرار قافيه در غزل همانند قصيده است .

نكته : اين تخلص مخصوص قصيده است و نبايد آن را با اصطلاح تخلص ( نام شاعر ) اشتباه كرد .

 اجزاي تشكيل دهنده ي قصيده : 

مشخصات قصيده :         

نكته : چنانچه نحوه ي به كار گيري قافيه در بعضي از قالب هاي شعر فارسي مانند قصيده با غزل و رباعي با دو بيتي يكسان باشد مي توان به كمك تعداد ابيات ، محتوا و وزن شعر ، نوع قالب آن را مشخص كرد .

                   

نگارش در تاريخ یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

 

 

 

 

 

تعریف پارادوکس یا متناقض نمایی در اصطلاح ادبی (بدیع)

 

 

 

 

 

 

 

 

نقیض هر حکمی، نفی آن است؛ برای مثال، نقیض گزاره، «هوا سرد است» چنین است: «هوا سرد نیست». هیچ علمی دو گزارة متناقض را با هم نمی‌پذیرد. ادبیات نیز مانند دیگر علوم، دو قضیة متناقض را نمی‌پذیرد اما گاهی شاعران و نویسندگان دو صفت متناقض را چنان با هنرمندی و هوشمندی در ترکیب سخن خویش به کار می‌برند که [ما] آن سخن را با لذت بسیار می‌پذیریم؛ لذتی که توأم با تفکر و تلاش ذهنی است و از این روی در خاطر پایدارتر می‌ماند(ریاضی دلاویز،‌

 

 

 

 

شاید بهترین شرح و توضیح پارادوکس از محمد راستگو باشد:

 

 

 

 

 

 

 

 

«پارادوکس، که ما آن را «خلاف آمد»،‌ «خلاف آورد» و «ستیز آمیزی» می‌نامیم، آن چنان است که سخنور پدیده‌هایی را که در ستیزند و با هم نمی‌آمیزند و آبشان به یک جو نمی‌رود، آشتی دهد، برآمیزد، انباز سازد و دمساز نماید. به دیگر سخن، چیزی بگوید وارونه و خلاف آن‌چه می‌شناسیم و پذیرفته‌ایم و بدان خو کرده‌ایم. مثلاً آن چه ما دربارة دم عیسوی می‌دانیم و می‌شناسیم و پذیرفته‌ایم، درمان‌گری، شفا‌دهی و زندگی‌بخشی است اما آن گاه که از زبان حافظ می‌شنویم:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مثال، وقتی «سعدی» آن «غایب حاضر» می‌فرماید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تفاوت پارادوکس با تضاد (طباق)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  نواع پارادوکس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الف) پارادوکس ترکیبی: یعنی پارادوکس به صورت ترکیب وصفی، ترکیب اضافی، اسم مرکب و صفت مرکب است؛ مثل ترکیب‌های «خراب آباد»، «سلطنت فقر» و «مجمع پریشانی» در ادبیات زیر

 

 

 

 

 

 

 

بیا بیا که زمانی ز می خراب شویم          مگر رسیم به گنجی در این خراب آباد (دیوان حافظ: 138)

 

 

 

 

اگرت سلطنت فقر ببخشند ای دل              کمترین ملک تو از ماه بود تا ماهی (همان: 666)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ب) پارادوکس معنایی: یعنی سخن ما از نظر معنایی دارای پارادوکس است و این نوع پارادوکس به صورت ترکیبی نیست؛ مثل مصراع اول این بیت سعدی:

 

 

 

من از آن روز که در بند نوام آزادم             پادشاهم چو به دست او اسیر افتادم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ررسی انواع پارادوکس در ادبیات فارسی دبیرستان و پیش‌دانشگاهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  حرف و صوت و گفت را بر هم زنم        تا که بی این هر سه با تو دم زنم

 

 

   (عبارت کنار گذاشتن حرف و صوت و گفتار و در عین حال،‌ حرف زدن)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ترکیب موج فرو خفته)

 

 

 

 

   خدا به انسان می‌گوید: / شفایت می‌دهم / از این رو که آسیبت می‌رسانم

 

 

 

 

 (عبارت آسیب رسانیدن برای شفا دادن)

 

 

 

 

  دوستت دارم از این رو که مکافاتت می‌کنم

 

 

 

(عبارت مکافات دادن به خاطر دوست داشتن)

 

 

 

 

   خوش است اندوهِ تنهایی کشیدن              اگر باشد امید باز دیدن

 

 

 

 

   (عبارت خوش بودن اندوه)

 

 

 

 

   آن که شد هم بی خبر هم بی اثر             از میان جمله او دارد خبر  (عبارت خبردار بودن انسان بی خبر)

 

 

 

 

   راز نهان دار و خمش، ور خمشی تلخ بود        آن چه جگر سوزه بود باز جگر سازه شود

 

 

 

 

  (عبارت جگر سوز بودن چیزی و در عین حال جگر ساز بودن آن)  جایی که در آن، آن‌چه ثابت است و همواره لایتغیر و همیشه پایدار، تنها تغییر است و ناپایداری

 

 

 

 

   (عبارت ثابت و پایدار بودن تغییر)

 

 

 

 

   عاقبت از خامی خود سوخته            رهروی کبک نیاموخته

 

 

 

 

   (عبارت از خامی خود سوخته بودن)

 

 

 

 

  مردی تذرو کشته را پرواز داده            اسلام را در خامشی آواز داده

 

 

 

  (عبارت پرواز دادن تذرو کشته) و (عبارت در خاموشی آواز دادن)

 

 

 

 

   کنار نام تو لنگر گرفت کشتی عشق          بیا که یاد تو آرامشی است طوفانی

 

 

 

 

   (عبارت طوفان بودن آرامش)

 

 

 

 

    به پاس یک دل ابری دو چشم بارانی        پر است خلوتم از یک حضور نورانی

 

 

 

 

   (عبارت پر بودن خلوت)

 

 

 

 

   کسی که وسعت او در جهان نمی‌گنجد      به خانة دل من آمده ست مهمانی

 

 

 

 

   (عبارت در خانة دل گنجیدن کسی که در جهان نمی‌گنجد)

 

 

 

 

   بشکن دل بی‌نوای ما را ای عشق             این ساز، شکسته‌اش خوش ‌آهنگ‌تر است

 

 

 

  (عبارت خوش آهنگ‌تر بودن ساز شکسته)

 

 

 

 

   این کوه آشنای صمیمی دارد و این تنهایی رفیق مصاحب

 

 

 

 

   (عبارت رفیق داشتن تنهایی)

 

 

 

 

  همیشه به این کوه بی صدا می‌آمد تا آن صدا را بشنود

 

 

 

 

   (عبارت شنیدن صدا از کوه بی صدا)

 

 

 

 

  چشم دل باز کن که جان بینی          آن‌چه نادیدنی است آن بینی

 

 

 

 

(عبارت دیدن آن چه نادیدنی است)

 

 

 

  خون شهیدان را ز آب اولی‌تر است      این خطا از صد صواب اولی‌تر است

 

 

 

 (عبارت از صد صواب اولی‌تر بودن خطا)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 همچو نی زهری و تریاقی که دید             همچو نی دمساز و مشتاقی که دید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 محرم این هوش جز بی‌هوش نیست     مر زبان را مشتری جز گوش نیست

 

 

 

 

   (عبارت محرم بودن و بی‌هوش برای هوش)

 

 

 

 

   صدای سایش بال‌هایش تنها سخنی است که سکوت ابدی کویر را نشان می‌دهد

 

<span style="font-family: Co

 

 

 

 

 

 

 

   (عبارت زهر و تریاق بودن) و (عبارت دمساز و مشتاق بودن) 

 

 

 

 

 

 زبان و ادبیات فارسی پیش‌دانشگاهی(عمومی) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   آبشار موج فرو خفته‌ای از خشم تو
 

 

 

 

 

  (عبارت در عین پیوستگی مستقل نمودن)

 

 

 

 

    با آن‌که در خلال تاریخ از اشخاص و جای‌ها و وقایع مختلف سخن می‌رود که در عین پیوستگی مستقل می‌نماید

 

 

 

 

 ادبیات فارسی سوم تجربی و ریاضی

 

 

 

 

  (عبارت حیات و زندگی در مرده بودن)

 

 

 

 

 ای حیات عاشقان در مردگی            دل نیابی جز که در دل‌بردگی

 

 

 

 

 

 (عبارت در جنبش بودن و دائم در آرامش بودن)

 

 

 

 

  همه در جنبش و دائم در آرام               نه آغاز یکی پیدا نه انجام

 

 

 

 

 ادبیات فارسی سوم انسانی

 

 

 

 

 

 حافظ از جور تو حاشا که بگرداند روی       من از آن روز که در بند توام آزادم (دیوان حافظ: 427)

 

 

 

 

 البته مصراع اول را حافظ از سعدی تضمین کرده است:

 

 

 

 

 

 

 

 جمع کن به احسانی حافظ پریشان را       ای شکنج گیسویت مجمع پریشانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  پارادوکس را به دو نوع می‌توان تقسیم کرد:

 

 

 

 

 

 تضاد یا طباق یعنی این‌که سخنور واژگانی را که در معنی با هم ناسازی و ناسازگاری دارند، در سخن بیاورد برای مثال، وقتی بگوییم «بعضی از بچه‌ها خواب و بعضی بیدار بودند»،‌ بین «خواب» و «بیدار» آرایة تضاد است اما پارادوکس، جمع دو امر متضاد با هم است؛ مثلاً اگر بخواهیم از همان تضاد بالا پارادوکس بسازیم؛ بدین گونه است: خفتگان بیدار(برای اصحاب کهف) یا آن‌ها خفتگانی بیدار بودند. به طور کلی، پارادوکس را می‌توان بهترین و هنری‌ترین نوع تضاد دانست.

 

 

 

 

 

 

     هیچ فردی نمی‌تواند هم حاضر باشد و هم غایب اما وقتی آن را تفسیر می‌کنیم، یعنی او جسماً حاضر است ولی فکر و ذکرش جای دیگری است؛ بنابراین، حاضرِ غایب است و همین عنوانی که این حقیر برای سعدی به کار برده «غایبِ حاضر» هم پارادوکس است؛ یعنی، جسم «سعدی» در بین ما نیست اما نام و شهرت و آوازة او در بین ماست و همیشه هم خواهد بود.

 

 

 

 

  هرگز حدیث حاضر غایب شنیده‌ای              من در میان جمع و دلم جای دگر است

 

 

جا می‌خوریم و شگفت‌زده می‌مانیم؛ زیرا از او چیزی شنید‌ه‌ایم درست وارونة آن‌چه می‌شناختیم و بدان خو کرده بودیم. چیزی که هرگز انتظار شنیدنش را نداشتیم - کشته شدن با نفس عیسوی- دو چیزی که تا کنون آن‌ها را ناساز و متضاد می‌پنداشتیم و اینک آشتی و سازش آن‌ها را می‌بینیم. همین، یعنی رویارویی با چیزی تازه و بی سابقه، چیزی خلاف انتظار، چیزی خلاف عرف و عادت زمینه می‌شود تا به شگفتی و شیفتگی افتیم. باری، این شیوة شیرین را از این روی خلاف آمد و خلاف آورد می‌نامیم که با یکی از باورها و پذیرفته‌های عرفی، عقلی، شرعی و... ما در خلاف و ناسازی است و از این روی ستیزآمیزی می‌گوییم که دو چیز ناساز و هم ستیز را با هم می‌آمیزد و آشتی می‌دهد(هنر سخن‌ آرایی؛ فن بدیع:

 

 

این قصة عجب شنو از بخت واژگون         ما را بکشت یار به انفاس عیسوی  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نگارش در تاريخ شنبه 20 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

 

هر حرکت و جنبشی در اصل از جانب خداوند است:1-

- ز یزدان دان، نه از ارکان، که کوته دیدگی باشد              که خطّی کز خرد خیزد، تو آن را از بنان بینی

- ما به دریا حکم طوفان می دهیم           ما به سیل و موج فـــرمان می دهیم

- رودها از خود نه طغیان می کنند          آن چه می گوییم ما، آن می کننــد

- نقش هستی نقشی از ایوان ماست    خاک و باد و آب، سرگردان ماست

- سوزن ما دوخت، هر جا هر چه دوخت     زآتش ماسوخت،هرشمعی که سوخت

- ما چو چنگیم و تو زخمه می زنـــی    زاری از مـا نـی تـــو زاری می کنـی

- ما چـو ناییم و نوا در ما ز توست   ما چو کوهیم و صدا در ما ز توست

- ما چو شطرنجیم اندر برد ومات   برد ومات ما ز تست ای خوش صفات

- روی کسی سرخ نشد بی مدد لعل لبت   بی تو اگر سـرخ بود از اثر غازه شود

 

- آتش عشق است کاندر نی فتاد        جوشش عشق است کاندر می فتاد



ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 20 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

1 اضافه ملکی   2 اضافه تخصیصی  3 دضافه توضیحی  3 اضافه توضیحی   4 اضافه بیانی یا جنسی   5 اضافه تشبیهی   6 اضافه استعاری    7 اضافه اقترانی    8 اضافه بنوت ( فرزندی )


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 20 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

الف ) بخش زبان شنــــــاسی
1- چگونه می توانیم ثابت کنیم که کر و لال ها از توانش زبانی برخوردارند؟ افراد کرو لال از طریق نمود حرکتی ارتباط برقرار می کنند ویا رفتارهای غیر زبانی از خود نشان می دهند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 20 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

 

 

 

-"جال بر کشید" یعنی :

 

 

 

 

 

 


 

 

1- شاد                             2- سریع                       3- پیروز                                   4- آزاد

 

 

 

1- دانه برچید                     2- دام برچید                3- فرش کسترد                           4- دام گسترد    

 

 

2- معنی" مطلق" در عبارت "مطوقه و یارانش مطلق و ایمن باز گشتند " چیست؟

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 20 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

 

درس اوّل

 

 ما همچنان در اوّل وصف تو مانده ایم

 

1) سپاس و ستایش مخصوص خداوند گرامی و بزرگ است که عبادت او موجب نزدیکی به اوست و شکرگزاری از او موجب زیادی نعمت می شود. هر نفسی که پایین می رود، یاری رساننده ی زندگی است و وقتی بیرون می آید، شادی بخش وجود است. پس در هر نفسی دو نعمت وجود دارد و بر هر نعمتی شکری واجب است.         

 بیت: هیچ کس از عهده ی سپاسگزاری نعمت های خداوند برنمی آید.

 

 



 

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 20 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

الف) قافیه(5/2نمره)
با توجه به بیت زیر به سوالات داده شده پاسخ دهید.
«
اگرآن ترک شیرازی بدست آرددل مارا    به خال هندویش بخشم سمرقندوبخارارا»
الف)واژه های قافیه را بنویسید.(5/.)
ب)حرف یا حروف اصلی  قافیه را بنویسید (25/.
ج)قافیه مطابق با کدام قاعده است؟(25/.) 1
قافیه کردن کدام جفت از واژه ها نادرست است؟(5/.)
الف)مهربان،پاسبان         ب)تمثالگر،خوبتر            ج)آبدار،پایدار          د)مُمکنات،مُشکلات 2
تکرار واژه های قافیه در شعر در چه مواردی اشکال ندارد؟(5/.) 3
چه زمانی می توان کلمات«رفت»و«گُفت»را با هم هم قافیه قرارداد؟(5/.) 4
ب) عروض:(5/7نمره


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

تعریف قالب : قالب شکلی است که قافیه ، به شعر می بخشد و تفاوت قالب ها با یکدیگر بسته به چگونگی قرار گرفتن قافیه آنهاست . ( در واقع نحوه بکارگیری قافیه تعیین کننده قالب شعر است )

 

 

 

 

 


 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

نوع ادبی : ادبیات غنایی

سبک : عراقی

قالب : غزل

محتوا: تصویر جهانی که حافظ انسان را بدان می خواند

 شاعر : حافظ


 




ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

نوع ادبی: ادبیات تعلیمی

 سبک: عراقی

 قالب: قصیده

محتوا : زهد و عرفان

شاعر : حکیم سنایی غزنوی

 

شرح مفاهیم درس :

 

 دلا ! تا کی در این زندان ، فریب این و آن بینی ؟     یکی زین چاه ظلمانی برون شو تا جهان بینی

 




ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

 

 

کبوتر طوقدار

 

1) حکایت کرده اند که در ناحیه ی کشمیر شکارگاهی خوش و چمنزاری باصفا وجود داشت که از تابش و انعکاس آن، پر سیاه کلاغ همانند دم طاووس زیبا به نظر می رسید و در مقابل زیبایی آن، دم طاووس به پر سیاه و زشت کلاغ شباهت داشت.

 

بیت: گل لاله در آن جا همانند چراغی می درخشید/ ولی به خاطر دود این چراغ، درون آن سیاه شده بود.

بیت: گل شقایق بر ساقه ی خود به گونه ای ایستاده/ که انگار جام شراب سرخ بر شاخه ی زمرّد قرار گرفته است.

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی


-
اول این که سعی کن در زندگی بهترین غذای جهان را بخوری!

-
دوم این که در بهترین بستر و رختخواب جهان بخوابی.

-
و سوم این که در بهترین کاخها و خانه های جهان زندگی کنی.


پسر لقمان گفت ای پدر ما یک خانواده بسیار فقیر هستیم چطور من می توانم این کارها را انجام دهم؟


لقمان جواب داد:

-
اگر کمی دیرتر و کمتر غذا بخوری هر غذایی که می خوری طعم بهترین غذای جهان را می دهد.

-
اگر بیشتر کار کنی و کمی دیرتر بخوابی در هر جا که خوابیده ای احساس می کنی بهترین خوابگاه جهان است.

-
و اگر با مردم دوستی کنی، در قلب آنها جای می گیری و آن وقت بهترین خانه های جهان مال توست

نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

ایران : سرزمین نجیبان (آریاییان)

واژهٔ ایران در فارسی باستان «آئیریانا» (airya) و در فارسی میانه به شکل «اِران» (erān) بوده، و به معنای «سرزمین مردمان اصیل و نجیب » است. کردها هنوز ایران با همان نام کهن «اِران» تلفظ می کنند

ایران : سرزمین نجیبان (آریاییان)

واژهٔ ایران در فارسی باستان «آئیریانا» (airya) و در فارسی میانه به شکل «اِران» (erān) بوده، و به معنای «سرزمین مردمان اصیل و نجیب » است. کردها هنوز ایران با همان نام کهن «اِران» تلفظ می کنند.

واژهٔ «آریا» در زبان‌های اوستایی، فارسی باستان و سنسکریت به ترتیب به شکل‌های «اَیریه» (airya)، «اَریه» (āriya)، «آریه» (arya) به کار رفته‌است. همچنین در زبان سانسکریت «اریه» (ariya) به معنی سَروَر و مهتر و «آریاکه» (aryaka) به معنی مَردِ شایستهٔ بزرگداشت است و آریایی به‌ زبان اوستایی «ائیریان» (airyana) و به زبان پهلوی و فارسی دری «ایر» خوانده می‌شود و ایرج به زبان آریایی "airya" است. ایر در واژه به‌ معنی «نجیب» و جمع آن «ایران» به ‌معنی «نجیبان» است.

نام ایران در لغت به معنی «سرزمین نجیبان» است و مدت‌ها پیش از اسلام نیز نام بومی آن نیز ایران، اران، یا ایرانشهر بود.

از ۶۰۰ سال پیش از میلاد تا ۱۳۱۴ (۱۹۳۵) در میان اروپاییان با نام «پرشیا» که همان «پارس » در دوره ی هخامنشی است شناخته می‌شد که در سال ۱۳۱۴ در شرف تأسیس لیگ ملل با درخواست رسمی رضاشاه پهلوی همان نام بومی کشور (ایران) در عرصهٔ جهانی به کار رفت . نام «پرشیا» همچنان برابر نام ایران است و در زبان‌های اروپایی به دلیل سابقه تاریخی - فرهنگی‌اش کاربرد دارد، اما در اخبار سیاسی ومکاتبات میان کشورها بیشتر نام ایران به کار برده می‌شود


نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

غنا در لغت یعنی آوازخوانی،سرود،تغنّی( و آن خواندن شعر همراه با کف زدن است)، خنیاگری؛ و در اصطلاح به اشعاری گفته می‌شود


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

اگر من جای او بودم .

همان یک لحظه اول .

که اول ظلم را می دیدم از مخلوق بی وجدان.

.

.

.

ادامه مطلب


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

آلفرد در ۲۱ اکتبر سال ۱۸۳۳ در کشور سوئد به دنیا آمد. او توانست در سن پطرزبورگ تحصیل کند. وی بسیار با استعداد بود.پدرش امانوئل نوبل از جمله مخترعانی بود که توانست یک مین زیردریایی بسازد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

زبان شناسی

چرا گوناگونی های سبکی و لهجه ای و ... به یگانگی نظام زبا ن آسیب نمی رساند ؟

یکی از تفاوت های زبان و گفتار را با خط و نوشتار بنویسید .

 تعداد واج ها و هجاهای کلمات زیر را بنویسید .       الف ) دانشجو            ب  ) آفرینش

پر کنید : در زبان فارسی هیچ کلمه ای با ..................... آغاز نمی شود .

با تغییر یک واج در واژه ی « کـُشت » یک واژه ی جدید بسازید .

در واژه ی « جنگل بان » تکواژ آزاد و تکواژ وابسته را نشان دهید .

نوع ساخت واژه های زیر( اشتقاقی یا تصریفی ) را معلوم نمایید .

الف ) سرشناس ترین         ب ) آزادی

 

نقش اصلی ساخت واژه ی اشتقاقی چیست ؟


 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

1- دو جمله مثال بزنید که در آن ها نهاد جدا با شناسه مطابقت نکند.

 

2- نقش کلمه های جمله های زیر را مشخص کنید.

علی پرسید: آینده در دستان کیست ؟ - زمین به دور خورشید می گردد.   این پارچه از ابریشم است.

 

3- جمله ی « علی نامه می نویسد» را به جمله ی مجهول تبدیل کنید.

 

4- یکی از ویژگی های اسم « شناس» بودن آن است . دو نشانه از سه نشانه ی آن را ذکر کنید.

 

 

 

5- وابسته های « پیشین اسم » را نام ببرید و برای هریک دو نمونه مثال بیاورید .


 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

1)       عمده ترین موضوع ها و مضا مین قصیده در عصر حا فظ را بنو یسید ؟ 5/0

2)      علت تندی و گز ندگی زبلن طنز .............. را می توان شدت فساد  تبا هی ها ی روزگار دانست .   25/0

3) مثنوی های هفت اورنگ جامی را نام ببرید ؟   2 مورد

4)      جا مع التواریخ از نظر نوع نثر چه ویژگیهایی دارد ؟ 2 مورد

5)     پدر مر ثیه سرایی در ادب فارسی کیست ؟ 25/

6)      دشواری شعر صا ئب به چه سبب است ؟ 5/0

7)     منشا ت به شیوه ی کدام کتاب معروف نوشته شده است . 25/0

الف )وصا فا لحضره              ب ) گلستان     ج ) دره نادری     د ) هیچکدام

8)     با تا سیس انجمن ادبی اصفهان کاروان سا لاری آ ن را عهده دار شد ؟ 25/0

الف ) میر سید محمد مشتاق            ب ) هاتف          ج ) صا ئب            د ) هیچکدام

9)      موضوع آ تشکده چیست ؟  25/0

 

 

10)    عبرت نامه به تقلید از کدام اثر نو شته شده است ؟ 5/



ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

الف

1

زبان شناسی

چرا گوناگونی های سبکی و لهجه ای و ... به یگانگی نظام زبا ن آسیب نمی رساند ؟

یکی از تفاوت های زبان و گفتار را با خط و نوشتار بنویسید .

 تعداد واج ها و هجاهای کلمات زیر را بنویسید .       الف ) دانشجو            ب  ) آفرینش

پر کنید : در زبان فارسی هیچ کلمه ای با ..................... آغاز نمی شود .

با تغییر یک واج در واژه ی « کـُشت » یک واژه ی جدید بسازید .

 

در واژه ی « جنگل بان » تکواژ آزاد و تکواژ وابسته را نشان دهید .



ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

الف بیت ها و عبارت های زیر را به فارسی روان بنویسید . 6 نمره

1-     متکلم وحده و مجلس آرای بلا معارض شده است .

  2 -  به سوی هژبر ژیان کرد رو . 5/0

        3-  ذکرِ او مرهم دلِ مجروح است و مهر او بلانشینان را کشتی نوح است .1

       4- بخندید رستم به آواز گفت / که بنشین به پیش گران‌مایـه جفت.1

       5- برو ای گدای مسکین در خانه ی علی زن           که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را. 57/.

        6- فلک باخت از سهمِ آن جنگ رنگ / بوَد سهمگین جنگ شیر و پلنـگ75/.

7-   یکی از حضار که کباده ی شعر و ادب می کشید.75/.

 

 

 

8-  نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت /متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را ؟ . 75/0



ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

صلیب پارسی

یا صلیب آریایی به دیواره عظیم نقش رستم گفته می‌شود که در آن ۴ عدد صلیب به ارتفاع بیش از یکصد متر

در دل کوه حک و تراشیده شده‌است. صلیب که عربی شده چلیپا می‌باشد سمبل وآیکون خورشید و مهرپرستی

بوده‌است.بنا براین می توان این صلیب را صلیب میترایی نامید.بعضی آنرا از نشانه های خدای تموز نامیده اند

خدای تموز نیز در واقع نام دیگر خورشید است(آفتاب چله تموز) در لغت نامه دهخدا آمده است: صلیب . [ ص َ

] (ع اِ) چوبی است که ترسایان در زنار بندند و به فارسی آنرا چلیپا گویند و نوشته اند که صلیب معرب چلیپ

است .(غیاث اللغات ). البته مصحح برهان قاطع ذیل کلمه ٔ

 

چلیپا

 

به غلط توضیح داده که چلیپامأخوذ از آرامی صلیبا (عربی صلیب ) است. این توضیح نادرست است زیرا در فارسی حرف ص عربی به چ تبدیل نمی شود بلکه بر عکس چ فارسی در زبان عربی به ص یا س و ش و تش تبدیل می شودمانند:(چین = صین - چغندر= شمندر- چراغ = سراج) فردوسی گوید:به درگاه



ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

لحظه های کاغذی

خسته ام از آرزوها ، آرزوهای شعاری
شوق پرواز مجازی ، بالهای استعاری
لحظه های کاغذی را، روز و شب تکرار کردن
خاطرات بایگانی،زندگی های اداری
آفتاب زرد و غمگین ، پله های رو به پایین
سقفهای سرد و سنگین ، آسمانهای اجاری
با نگاهی سر شکسته،چشمهایی پینه بسته
خسته از درهای بسته، خسته از چشم انتظاری
صندلی های خمیده،میزهای صف کشیده
خنده های لب پریده ، گریه های اختیاری
عصر جدول های خالی، پارک های این حوالی
پرسه های بی خیالی، نیمکت های خماری
رو نوشت روزها را،روی هم سنجاق کردم:
شنبه های بی پناهی ، جمعه های بی قراری
عاقبت پرونده ام را،با غبار آرزوها
خاک خواهد بست روزی ، باد خواهد برد باری
روی میز خالی من، صفحه ی باز حوادث
در ستون تسلیتها ، نامی از ما یادگاری

از زنده یاد قیصر امین پور
 

نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

درس نهم : در بیابان های تبعید : جبرا ابراهیم جبرا

        از یک انسان : محمود درویش

 

 

      


 

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

درس دوم ( پاسخ ها در ادامه)

 

1-    در شاهنامه ی فردوسی،وجود سیمرغ و رویین تن بودن اسفندیار بیشتر به کدام زمینه ی اصلی حماسه مربوط است؟

1)قهرمانی          2)داستانی          3)ملی و قومی         4)خرق عادت

 

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

باغ عشق

 نوع ادبی: ادبیات تعلیمی

 سبک: عراقی

 قالب: قصیده

محتوا : زهد و عرفان

 

 

شاعر : حکیم سنایی غزنوی



ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

الف بیت ها و عبارت های زیر را به فارسی روان بنویسید . 6 نمره

1-   شکم ها را مدتی است که صابون زده اند . 5/0

2 -  به سوی هژبر ژیان کرد رو . 5/0

        3-  ذکرِ او مرهم دلِ مجروح است و مهر او بلانشینان را کشتی نوح است .1

       4- بخندید رستم به آواز گفت / که بنشین به پیش گران‌مایـه جفت.1

 

 

   



ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

زپوچ جهان هیچ اگردوست دارم

تورا،ای کهن بوم و بر دوست دارم

تو را،ای کهن پیر جاوید برنا

 

 

 

تو را،ای گرانمایه،دیرینه ایران

...


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی

الف:معنی و مفهوم اشعار و عبارات زیر را بنویسید.

 

1- در نیابد حال پخته هیچ خام

5/0

2- شماریت با من بباید گرفت                     بدان تا جهان ماند اندر شگفت

75/0

3- بدان گه که شد پیش کاووس باز             فرود آمد از اسب بردش نماز

75/0

4- همی کند سودابه از خشم موی              همی ریخت آب وهمی خست روی

5/0

5- خروشیدو برجست لرزان ز جای             بدرید و بسپرد محضر به پای


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, توسط رضا رشیدی


1- زبان یکی از توانایی های ذهن انسان است حال آن که .......... فقط ................. این توانایی است.

الف) نوشتار نمود آوایی         ب) گفتار نمود حرکتی      ج) نوشتار نمود حرکتی     د) گفتار نمود آوایی

2- زبان شناسان معتقدند که در زبان به عنوان یک توانایی ذهنی ،هیچ گونه سهو یا خطایی وجود ندارد تنها در ............... سهو و خطا پدید آید.

الف) نوشتار                    ب) گفتار                 ج) گفتار و نوشتار          د) هیچکدام

3


ادامه مطلب...