الف) معنی و مفهوم شعر و نثر (6 نمره)
بیت ها و عبارتهای زیر را به نثر روان برگردانید
1 – تخم خرمایی به تربیتش نخل باسق گشته .
2 – لابه ی رستم در اسفندیار کارگر نیفتاد .
3 – ابلیس گفت : هر چه دیدم سهل بود ، کار مشکل اینجاست .
4 – آری ، زمان فره جوانی را می پژمرد.
5 – در راه ، امیر بر چند تن بگذشت که اسبان می کشیدند و می گریستند.
ادامه مطلب...
زبان فارسی (2) - عمومی
1- زبان یکی از توانایی های ذهن انسان است حال آن که .......... فقط ................. این توانایی است.
الف) نوشتار – نمود آوایی ب) گفتار – نمود حرکتی ج) نوشتار – نمود حرکتی د) گفتار – نمود آوایی
2- زبان شناسان معتقدند که در زبان به عنوان یک توانایی ذهنی ،هیچ گونه سهو یا خطایی وجود ندارد تنها در ............... سهو و خطا پدید آید.
الف) نوشتار ب) گفتار ج) گفتار و نوشتار د) هیچکدام
3- نمود آوایی یا ....................... نمود حرکتی ......................... است.
الف) نوشتار – گفتار ب) گفتار – نوشتار ج) گفتار – حرکت دست ها و لب ها د) حرکت دست ها و لب ها - گفتار
ادامه مطلب...
آزمون درس : زبان فارسي ( 2 ) نوبت اول
الف) زبان شناسي
1- منظور از نمود آوايي و نمود حركتي چيست ؟
2- چرا گوناگوني هاي سبكي ولهجه اي به يگانگي زبان آسيب نمي رساند ؟
3- تفاوت هاي ميان گفتار و نوشتار را بنويسيد. (2 مورد )
4- زبان وگفتار را با جدول ضرب و عمليات ضرب مقايسه كنيد .
5- راز اصليِ نيازِ ما به آموختن خط و نوشتار چيست ؟
ب) نگارش
1- كدام نوع نوشتار است كه مطابق دستور زبان فارسي معاصر نوشته شده است ؟
2- ايجاد زمينه هاي مناسب روحي ورواني در خواننده يا شنونده در آغاز نوشته را...... مي گويند .
3- گونه ي زبان و قالب نوشته ي زير را مشخص كنيد :
« هشت و نيم صبح وارد شديم . سلام مأموران دروازه وگل كاري ميدانگاهي اش پيش باز خوشي بود. چون از يازده ديشب توي اتوبوس بوديم و پاها آماس كرده... »
4- درجمله ي« تعدادي از مسلمانان بوسنايي توسّط صرب ها كشته مي شدند.» چرا كاربرد « توسّط » نادرست است ؟
5- از ويژگي هاي زبان محاوره دو مورد بنويسيد .
6- اگر بخواهيم در باره ي « شعر » مطلبي بنويسيم چه پرسش هايي را مطرح مي كنيم ؟ ( 4مورد )
۷- اين عبارت را ويرايش كنيد:
شاهنامه فردوسي شناسنامه ي ملت ايران و سند مليت ماست كه بايد آن را حفظ و خواند
8- عنوان نوشته هاي روبرو چگونه انتخاب شده است ؟
الف) بحر در كوزه ب) ن والقلم
ج ) دستور
1- با رسم نمودار گروه هاي تشكيل دهنده ي جمله ي زير و نقش هر گروه را مشخص كنيد
راز موجودات جهان را از كه بپرسيم
2 – يك جمله بنويسيد كه در آن « متمم قيدي » به كار رفته باشد .
3- اين جمله ها را مجهول كنيد :
الف) خياط لباس ها را مي دوزد. ب) اكبر كتابي خريد.
4- زمان ، كاربرد و وجه فعل اين جمله را بنويسيد.
« موش از آواز غوك لذت مي برد . »
5 - جدول زير را كامل كنيد:
فعل |
ماضي نقلي |
ماضي التزامي |
مضارع مستمر |
مضارع اخباري |
بشمارد |
|
|
|
|
6- بن ماضي و بن مضارع مصدر ( باز آمدن ) را بنويسيد .
7- در جمله ي روبرو نهاد جدا و نهاد پيوسته مشخص كنيد. « برادر كوچكم سخت دل تنگ بود.»
8- فعل جمله ي زير را مشخص كنيد و بنويسيد گذرا است يا نا گذر ؟
« رستم در شاهنامه چهره اي محبوب و ملّي دارد . »
9- در گروه هاي فعلي زيرفعل هاي كمكي را نشان دهيد . دارد مي آيد - گفته بود
10- نوع فعل جمله هاي زير را از نظر ساختمان
( ساده ، پيشوندي و مركب ) مشخص كنيد.
الف ) صداي اذان صبح از گلدسته ي مسجد پرمي كشيد . ازديوار خانه ها مي گذشت.در اين هنگام درِخانه اي بازشد.
ب) پرنده ، خسته و كوفته به آشيانه اش باز گشت.
د) بياموزيم و املا
1- املاي صحيح گروه كلمات نادرست را بنويسيد. خلع سلاح GetBC(165);
زبان فارسي 2 lang="AR-SA" style="font-family: "2 Nazanin";">
الف – بخش دستور :
1) در جمله زیر ،نهاد جدا و نهاد پیوسته را مشخص کنید .
ما به دانشگاه می رویم : نهاد جدا ( ) نهاد پیوسته ( )
2) فعل مرکب و پیشوندی را در جمله های زیر مشخص کنید .
الف – محمود کتاب علی را مطالعه کرد ( ) ب – دوستم از مسافرت بر می گردد ( )
3) جمله مقابل را مجهول کنید . احمد نامه را نوشت .
4) برای جمله های زیر ،فعل هایی با شناسه ی مناسب بیاورید .
با دیگران چنان رفتار ( کردن ) که دوست داری با تو رفتار ( کردن )
5) در نوشته زیر ، گروه قیدی را پیدا کنید و نوع آن را ( نشانه دار – بی نشانه ) بنویسید .
ادامه مطلب...
نمونه سوال زبان فارسي 2
الف) زبان شناسي
1- منظور از نمود آوايي و نمود حركتي چيست؟
2- چرا گوناگوني هاي سبكي ولهجه اي به يگانگي زبان آسيب نمي رساند ؟
3- راز اصليِ نيازِ ما به آموختن خط و نوشتار چيست ؟
4- تفاوت هاي ميان گفتار و نوشتار را بنويسيد. ( دو مورد )
ب) نگارش
5- از نتايج فضاسازي دو مورد را بنويسيد؟
ادامه مطلب...
نمونه سوال زبان فارسي 2
الف : دستور :
1) با توجه به عبارت ( دلاوران ما با دشمن جنگیدند ) به سوالات پاسخ دهید ؟
الف : جمله ی بالا چند جزئی است ؟ ب: نهاد پیوسته را مشخص کنید ؟
ج: زمان و نوع فعل «جنگیدند » را مشخص کنید ؟
2) فعل های مقابل را مجهول کنید ؟ الف : می نویسد ( ) ب: دوخته بود ( )
3) نوع فعل های مشخص شده را از نظر ساختمان مشخص کنید
الف - علی کتاب را از قفسه بر می دارد . ( )
ب – علی کتاب های زیادی خوانده است . ( )
ادامه مطلب...
نمره مستمر و پاياني دوم درس ادبيات 2 كلاس 201 دوم رياضي خردادماه 91
بر اساس شماره ي دانش آموزي دبيرستان دكتر حسابي
پاياني دوم |
مستمر دوم |
شماره دانش آموزي |
رديف |
19/25 |
20 |
182966257 |
1 |
19/5 |
20 |
21171638 |
2 |
17/25 |
19 |
181878107 |
3 |
17/5 |
19 |
211171508 |
4 |
19/75 |
20 |
182967803 |
5 |
16/25 |
18 |
181875890 |
6 |
19/75 |
20 |
181875914 |
7 |
19/25 |
20 |
3500160452 |
8 |
20 |
20 |
182967813 |
9 |
14 |
16 |
181875932 |
10 |
15/75 |
19 |
181875829 |
11 |
16 |
18 |
181878130 |
12 |
19/75 |
20 |
182967860 |
13 |
18/5 |
20 |
181875885 |
14 |
19/25 |
20 |
211171537 |
15 |
17 |
19 |
211171525 |
16 |
17/75 |
19 |
193658444 |
17 |
13 |
16 |
211171622 |
18 |
نمره مستمر و پاياني دوم درس ادبيات 2 كلاس 201 دوم رياضي خردادماه 91
بر اساس شماره ي دانش آموزي دبيرستان دكتر حسابي
پاياني دوم |
مستمر دوم |
شماره دانش آموزي |
رديف |
20 |
20 |
181887970 |
1 |
18/25 |
18 |
181875957 |
2 |
17 |
18 |
181878134 |
3 |
12/75 |
15 |
212116458 |
4 |
18 |
19 |
181877922 |
5 |
17/5 |
19 |
182967660 |
6 |
16/25 |
18 |
211171611 |
7 |
20 |
20 |
181875819 |
8 |
19/75 |
20 |
212184323 |
9 |
19/75 |
20 |
181878151 |
10 |
19/75 |
20 |
181877900 |
11 |
17/25 |
19 |
211171544 |
12 |
17/5 |
19 |
226748106 |
13 |
18 |
19 |
182967693 |
14 |
17/25 |
19 |
181878184 |
15 |
13 |
15 |
181877849 |
16 |
به نام خدا سوال درس:ادبیات فارسي (2) دبیرستان دکترحسابی آبدانان پاياني دوم خرداد ماه 91 تاریخ امتحان: 4/خرداد/91 نام و نام خانوادگی: کلاس : وقت: 70دقیقه |
الف) بیت ها و عبارت هاي زیر را به نثر ساده و روان برگردانید.6(نمره)
|
1- به نام آن خـداي كـه نـام او راحــت روح است و پيغـام او مفتـاح فـتـوح است .1نمره |
2- آثار شادی در وَجَناتش نمودار گردید . 5/. |
3- مهمان ها سخت در محظور گیر کرده اند . 5/. |
ادامه مطلب...
نمونه سوال ادبیات 2
الف) معني واژه هاي مشخّص شده زير را بنويسيد.
1- آن ها را با جزميّت بازگو كرده ام. 2- زياد كودن و بي نهايت چلمن است.
3- ماه نيسانش ، دشت ها را با شكوفه ها مي شكوفاند. 4- طومار ندامت است طبع من.
5- چه بايد نازش و نالش بر اقبالي و ادباري 6- اين ها صفات مذموم اخلاقي است.
7- اعاظم اهل اردو وتمام ملتزمين حاضر بودند. 8- يكي صلاي آشنا به رهگذر نمي زند.
9- بی زَلّت و بی گناه محبوسم 10-آن لاورتان را خودم به درک می فرستادم
ادامه مطلب...